תזכורת - רכישה באינטרנט ניתנת לביטול גם אם השתמשתם במוצר

פורום לדיון על נושאים הקשורים לפן המסחרי ו/או השירותי של התחום (איפה קונים? כמה עולה? מי הייבואן? המלצות על חנות? ענייני ייבוא/מכס וכו').
Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

תזכורת - רכישה באינטרנט ניתנת לביטול גם אם השתמשתם במוצר

נושא שלא נקרא #1 

רכישה באינטרנט ניתנת לביטול גם אם השתמשתם במוצר ועדיפה על רכישה פיזית בחנות.
בעקבות דיון אחר נראה כאילו לא מספיק אנשים מודעים להבדל בחוק בין עסקת רגילה (קניה פיזית בחנות לדוגמא) למכר מרחוק (רכישה בטלפון, אינטרנט).

ההבדל העיקרי הוא בהגבלות שיש על עסקת רגילה. במידה ונעשה שימוש במוצר (חובר לחשמל) החנות רשאית לסרב לקבל את המוצר בחזרה. בעבר עצם פתיחת הקרטון כבר שללה ממך את הזכות להחזיר את המוצר אך זה עודכן בשנת 2015.

לעומת זאת, במכר ברחוק אתה רשאי להתרשם מהמוצר (קרי להשתמש בו) ועדיין תיהיה זכאי להחזירו בטווח ה 14 יום מכל סיבה שהיא. (ולשלם 100 שקל דמי ביטול)

לדוגמא:

קנית מכשיר חשמל ב 4000 שקל, פתחת את הקופסא והמכשיר לא נדלק, חזרת לחנות בתקווה למצוא פתרון - הרבה חנויות ישלחו את המכשיר למעבדה. שבועיים המתנה למכשיר שרק עכשיו נקנה. הזוי.

לעומת זאת, במכר ברחוק החוק לצידך והחנות מחוייבת להחזיר לך את כספך. במקרה שהמוצר פגום לא תצטרך אפילו לשלם דמי ביטול.

הרבה חנויות בארץ לא יכבדו את החוק ויקשו על הצרכן. יחד עם זאת, החוק יהיה לטובתכם בבית משפט.

מתי לא ניתן לבטל עסקת מכר מרחוק:




- טובין פסידים (למשל מוצרים עם חיי מדף קצרים כגון עיתון יומי או מוצרים פרחים)
- שירותי הארחה, נסיעה, חופש או בילוי אם מועד ביטול העסקה חל בתוך שבעה ימים שאינם ימי מנוחה, קודם למועד שבו אמור השירות להינתן.
- מידע כהגדרתו בחוק המחשבים: נתונים, סימנים, מושגים או הוראות, למעט תוכנה, המובעים בשפה קריאת מחשב, והמאוחסנים במחשב או באמצעי אחסון אחר, ובלבד שהנתונים, הסימנים, המושגים או ההוראות אינם מיועדים לשימוש במחשב עזר בלבד;
- טובין שיוצרו במיוחד בעבור הצרכן בעקבות העסקה.
- טובין הניתנים להקלטה, לשעתוק או לשכפול, שהצרכן פתח את אריזתם המקורית (למשל ספרים לא ארוזים).
...
החוק
עוד הסברים
כתבה ב Ynet
נערך לאחרונה על ידי Shasoosh ב 07/10/2020 13:10, נערך 3 פעמים בסך הכל.

ben-home
חבר פעיל מאוד
חבר פעיל מאוד
הודעות: 292
הצטרף: דצמבר 2009
נתן תודות: 16 פעמים
קיבל תודות: 40 פעמים

נושא שלא נקרא #2 

א - "עסקת רוכלות" ורכישה פיזית בחנות הן *ממש* אבל *ממש* לא אותו דבר.

עסקת רוכלות - עסקה הנעשית שלא במקום העסק הרגיל ושלא ביוזמת הלקוח (למשל - איש מכירות שמגיע אליך הביתה בין אם באופן מזדמן ובין אם אחרי שיחת תיאום *מטעם הספק* [אם אתה מזמין - זו לא תהיה עסקת רוכלות]). אין לזה כל קשר לרכישה בחנות פיזית.

ההגנה הרבה ביותר על הצרכן היא בעסקת רוכלות - המקרה היחידי שבו ניתן להחזיר מוצר ששומש מבלי לשלם אגורה.

ב - ולגבי עסקת מכר מרחוק, חפש תגובה אחרת שלי מהיום עם הסבר מדוע הספק לא חייב להחזיר את מלוא מחיר המוצר. ואם המכשיר "לא נדלק", אזי הספק לפי לשון החוק גם רשאי יהיה לגבות ממך את עלות התיקון...


הייתי מייעץ לחברי הפורום לקרוא מאוד בזהירות את שכתבת.

Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

נושא שלא נקרא #3 

ציינתי בפוסט הראשון - קניה פיזית בחנות לדוגמא
בכל מקרה הסרתי את המילה רוכלות מהפוסט בכדי למנוע בלבול. לדעתי החוק לא שונה שם אבל רוכלות פחות מעניין אותנו בכל מקרה אז אין טעם לדון בזה. הדיון הוא על עסקה רגילה מול עסקה באינטרנט \ טלפון.

בנוגע להסבר שלך "מדוע הספק לא חייב להחזיר את מלוא מחיר" - עניתי לך באותו דיון ואיני מסכים איתך.
אתה מוזמן להדביק את דעתך גם לדיון הזה.

אני אישית החזרתי מספר מוצרים שרכשתי באינטרנט בטווח ה 14 יום לאחר שנעשה בהם שימוש וקיבלתי את מלא כספי מינוס דמי ביטול.

Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

נושא שלא נקרא #4 

ben-home כתב:הייתי מייעץ לחברי הפורום לקרוא מאוד בזהירות את שכתבת.
...
· הייתי מייעץ לך לקרוא את הכתבה בקישור ל Ynet

זכות רחבה לביטול העסקה
הזכות לבטל עסקה שנעשתה ברשת או בטלפון רחבה יותר מזכות לביטול עסקה שנעשתה בחנות - פנים אל פנים. החוק מאפשר לצרכן לקבל את המוצר ולהתרשם ממנו, ואף להתחרט ולהחזיר. המפרסם ברשת צריך ליידע את הקונים על תנאי ביטול העסקה באופן ברור.

כשמדובר ברכישת מוצר - הצרכן רשאי לבטל "עסקה מרחוק" עד 14 יום ממועד קבלת המוצר, ובתנאי שאכן נמסר מסמך המפרט את תנאי העסקה. אם לא נמסר מסמך שכזה, הרי שניתן יהיה להתחיל למנות 14 יום - מהיום שבו אותו מסמך יתקבל.

לזכות ביטול זו יש כמה חריגים: אם מדובר במוצר שיוצר במיוחד עבור הצרכן לפי הזמנה, או אם מדובר במוצר שניתן להעתקה, כמו תקליטור שאריזתו נפתחה.

זכות ביטול זו אינה קשורה לטיב המוצר, כך שהצרכן רשאי לבטל את העסקה גם ללא נימוק ובלי קשר לפגם או טענה כלשהם.
...
באותו מקרה התובע רכש מהנתבע, באמצעות האינטרנט, מחשב נייד בסך של 4,000 שקל, כולל מע"מ. זמן קצר לאחר קבלת המחשב פנה התובע לנתבע בבקשה בכתב לבטל את העסקה מפאת חוסר התאמה של המוצר לצרכיו האישיים, כלומר - אין מדובר בתקלה. הנתבע דחה את הפנייה לאור טענת התובע שלפיה חיבר את המוצר לחשמל.

בית המשפט מצא כי מכיוון שמדובר בעסקת מכר מרחוק ביטול העסקה אינו נתון כלל לשיקול דעת הנתבע.
נציגי אתר האינטרנט טענו כי לאחר הזמנת המוצר באמצעות אתר האינטרנט התקיימה שיחת טלפון עם הלקוח, שאישר את תקנון האתר כתנאי לביצוע הרכישה. בתקנון נקבע כי לא ניתן להחזיר מוצר שאריזתו המקורית נפתחה, כפי שקרה בפועל. הנתבע טען שעם חיבור המוצר לחשמל, נעשה בו שימוש ולכן אין התובע יכול לבטל את העסקה.

בית המשפט הבהיר כי "המחוקק מעניק הגנה לצרכן המאפשרת לו שהות נוספת לבדוק את השירות או הנכס שרכש, לבחון מידע נוסף, ולבטל את העסקה אם ברצונו בכך. הצרכן אינו צריך לספק כל הסבר לביטול העסקה. עם זאת, וכדי לצמצם את הפגיעה בעוסק, נקבע פרק זמן מוגבל ומתוחם למימוש זכות הביטול ... ".
...

Nunatak
עוסק בתחום
עוסק בתחום
הודעות: 3720
הצטרף: דצמבר 2005
שם מלא: nunatak
נתן תודות: 194 פעמים
קיבל תודות: 212 פעמים

נושא שלא נקרא #5 

תקנות הגנת הצרכן / תוצאות ביטול עסקה, סעיף 14ה, סעיף קטן (ג):
(ג) אין בהוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) כדי לגרוע מזכותו של עוסק לתבוע את נזקיו, בשל כך שערך הנכס פחת כתוצאה מהרעה משמעותית במצבו.
...
כלומר, בכל עסקה שהיא - העסק רשאי לדרוש דמי ביטול 5% או 100 ש"ח (הנמוך מביניהם), עלויות סליקת אשראי, הובלות, התקנה, אריזה ופחת של המוצר.
איפה ההבדל? בעסקה רגילה הוא ישלח אותך עם בעיטה בישבן, בעסקת מכר מרחוק אתם יכולים להתדיין על עלויות הביטול ולהגיע לבית משפט שיפסוק מה סביר.

ובקשר לכתבה - גם שופטים הם בני אדם והם יכולים לטעות, בטח ובטח שאף הם לא מכירים כל סעיף קטן בחוק. אם לעסק היה שווה להתעסק עם זה או שהיה לו עורך דין שקצת יותר מתמצא בחוק, סביר מאד להניח שהיו דורשים "החזר הוצאות" (או איך שלא תקרא לזה) בסכום סביר וזוכים במשפט.

evgenetic
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2641
הצטרף: דצמבר 2010
נתן תודות: 112 פעמים
קיבל תודות: 305 פעמים

נושא שלא נקרא #6 

(ג) אין בהוראות סעיפים קטנים (א) ו-(ב) כדי לגרוע מזכותו של עוסק לתבוע את נזקיו, בשל כך שערך הנכס פחת כתוצאה מהרעה משמעותית במצבו.
...
המשפט הזה באמת בעייתי כי לא לגמרי ברור מה זה "הרעה משמעותית במצב". זה גם נשמע מאד בינארי, אם יש הרעה משמעותית - העסק רשאי לדרוש פיצוי על אותה הרעה, אם לא - אז לא. אז מה זה הרעה משמעותית במצב הטלוויזיות לדוגמא? 10, 100, 1000 (עריכה: בעצם זה לא רלוונטי כי 24*14=336) שעות עבודה (בתנאי שאין בלאי/נזק אחר)?
נערך לאחרונה על ידי evgenetic ב 15/12/2017 23:25, נערך פעם 1 בסך הכל.

Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

נושא שלא נקרא #7 

Nunatak כתב:תקנות הגנת הצרכן / תוצאות ביטול עסקה, סעיף 14ה, סעיף קטן (ג):




...
...
כלומר, בכל עסקה שהיא - העסק רשאי לדרוש דמי ביטול 5% או 100 ש"ח (הנמוך מביניהם), עלויות סליקת אשראי, הובלות, התקנה, אריזה ופחת של המוצר.
...
·זה לא הפירוש של הסעיף. בעברית מה שהסעיף הזה אומר זה - כל עוד לא חלה הרעה משמעותית למוצר, דגש על הרעה ודגש על משמעותית, שימוש רגיל זאת לא הרעה, החנות לא יכולה לדרוש ממך כלום.

@evgenetic
·שימוש זאת לא הרעה משמעותית - זה שימוש סביר. דפיקה במסך, כן.
חוץ מזה ש 1000 שעות צפיה בטווח של 14 יום לא יתכן.

Nunatak
עוסק בתחום
עוסק בתחום
הודעות: 3720
הצטרף: דצמבר 2005
שם מלא: nunatak
נתן תודות: 194 פעמים
קיבל תודות: 212 פעמים

נושא שלא נקרא #8 

@Shasoosh
·

קודם כל נתחיל בזה שבחוק אין דגש על שום אות ושום משפט, הוא מנוסח בצורה מסוימת ואלא אם כן הוא מוגדר באופן מדויק להפליא אפשר לפרש אותו בכמה דרכים שונות. כשהמחוקק רוצה הוא יודע גם יודע לבוא ולתת מקרים ספציפיים שחלים או לא חלים לפי הסעיף בחוק.

עכשיו אפשר להתפלפל על זה גם כאן וגם בבית משפט, לדעתי אתה טועה. תגדיר מה המוצר הנרכש ואז בהתאם תגדיר מהי הרעה משמעותית במצבו.
האם המוצר הוא "X" או "X, חדש, באריזה מקורית, מעולם לא נפתח ולא נעשה בו שימוש"?



אם המוצר הוא "X", הרי שאני יכול למכור בחזרה את אותו המוצר ללקוח אחר במחיר מלא, כך למשל המחשב הזה יכול להתגלגל הלאה לצרכן אחר ואזי אתה צודק רק שאז לא יכול לבוא צרכן אחר ולטעון לפגם ולדרוש ביטול עסקה ללא תשלום דמי ביטול משום שהמוצר הוא רק "X" ולא "X, חדש...".

אם המוצר הוא "X, חדש...", הרי שהוא כבר לא חדש, לא באריזתו המקורית ונעשה בו שימוש. שינוי אחד או יותר מן הסטטוסים האלו מהווים הרעה משמהותית במצבו.

ואם אתה טוען שהמוצר הוא "X, חדש..." אבל להפוך אותו ל"X, ישן..." לא מהווה הרעה משמעותית אז במקרה כזה נאלץ להיפגש בבית משפט ושהשכל הישר ינצח.

Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

נושא שלא נקרא #9 

@Nunatak
·החוק הספציפי הזה מוגדר בצורה מעולה למי שיודע לקרוא אותו (אנשי חוק ומשפט). "הרעה משמעותית" בשביל החנות (מוצר שנפתח, נעשה בו שימוש וכו' וכו') היא ממש לא הרעה משמעותית מבחינת בית המשפט.
אפשר להתווכח עד מחר מה נראה לי נכון ומה נראה לך נכון.

יש פסקי דין בנושא ולא מעט.

אשמח אם תוכל למצוא לפחות פסק דין אחד שפסק לטובת חנות שלא הסכימה להחזיר ללקוח את כספו לאחר שביצע עסקת מכר מרחוק.

evgenetic
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 2641
הצטרף: דצמבר 2010
נתן תודות: 112 פעמים
קיבל תודות: 305 פעמים

נושא שלא נקרא #10 

Shasoosh כתב: אשמח אם תוכל למצוא לפחות פסק דין אחד שפסק לטובת חנות שלא הסכימה להחזיר ללקוח את כספו לאחר שביצע עסקת מכר מרחוק.
...
·

או לחילופין אתה יכול להראות/למצוא פסק דין בו השופט דוחה טענה מהסוג שNunatak מעלה. התקדים של דחיית טענה כזאת יהווה הוכחה יותר חזקה לדעתי.

אני קראתי לא מעט פסקי דין בחודשים האחרונים כדי להתכונן כמו שצריך לתביעה שלי נגד יורוקום, והבנתי שבתביעות קטנות לשופטים יש הרבה מרחב תמרון ומקום לפרשנות. אני לגמרי בעדך בהעלאת המודעות לנושא, אבל נראה לי שהורדת ציפיות מועילה הרבה יותר.
נערך לאחרונה על ידי evgenetic ב 15/12/2017 23:51, נערך פעם 1 בסך הכל.

Nunatak
עוסק בתחום
עוסק בתחום
הודעות: 3720
הצטרף: דצמבר 2005
שם מלא: nunatak
נתן תודות: 194 פעמים
קיבל תודות: 212 פעמים

נושא שלא נקרא #11 

@Shasoosh
·
אל תתחמק, תענה למה שאמרתי. האם ע"פ מה שאתה טוען בית עסק יכול למכור לצרכן מוצר שחזר מלקוח אחר בלי להודיע לו?

בסופו של יום את ההגדרה המדויקת קובע בית המשפט לפי פירושו את החוק, לא הצדדים. זה רלוונטי לשני המקרים.
בפועל בית המשפט פוסק לפי אומדן כספי, בין אם מדובר בהרעה, הרעה משמעותית או השבחה, הרי בית המשפט הוא לא מומחה לכל תחום והולך על דרך אומדן מספרי כלכלי. סביר להניח שבמקרה כזה יבדקו מה השווי של המוצר כשנמכר ומה השווי שלו במצב שבו הוא מוחזר מהלקוח, עד כמה הפער "משמעותי" השופט יחליט.

פסקי הדין שאני מכיר עוסקים במקרה של מוצר פגום וסירוב מוחלט של העסק לביטול עסקה, לא במקרה של דרישה לפיצוי על נזק למוצר או דמי ביטול 'מוגדלים'. אם אתה מכיר פס"ד רלוונטי אז בבקשה, הרי אתה טוען שיש פס"ד בנושא הזה ולא מעט.

Rekcuf
טרול
טרול
הודעות: 1100
הצטרף: ספטמבר 2017
נתן תודות: 40 פעמים
קיבל תודות: 105 פעמים

נושא שלא נקרא #12 

תנסה להסביר את זה לרשת כמו KSP...

Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

נושא שלא נקרא #13 

Nunatak כתב:@Shasoosh
·
אל תתחמק, תענה למה שאמרתי. האם ע"פ מה שאתה טוען בית עסק יכול למכור לצרכן מוצר שחזר מלקוח אחר בלי להודיע לו?
...
·ממש לא. אבל אני לא רואה איך זה רלוונטי לדיון. זאת לא הבעיה של הצרכן.

@evgenetic
·בכתבה ב Ynet יש פסק דין אחד, בנוסף חיפוש בגוגל ל "פסקי דין מכר מרחוק" יניב פסקי דין בשפע. כל מה שתמצא שם נפסק לטובת התובע.

Nunatak
עוסק בתחום
עוסק בתחום
הודעות: 3720
הצטרף: דצמבר 2005
שם מלא: nunatak
נתן תודות: 194 פעמים
קיבל תודות: 212 פעמים

נושא שלא נקרא #14 

דיבורים כמו חול ואין מה לאכול.

אשמח לראות פס"ד שבו צרכן סירב לשלם דמי ביטול מוגדלים על מוצר שהיה בשימוש וזכה. למען הסר ספק אני מכיר לא מעט בתי עסק שנוהגים כך כפרקטיקה קבועה ולכן אני מציין את הנושא, לא כי זאת איזו השערה שחלפה לי בראש ואני נהנה להתווכח.

הפס"ד שבויינט לא קשור, שם הנתבעת טענה שהצרכן כלל לא זכאי לביטול עסקה וזה לא נכון. אגב, לא כל פסקי הדין שקשורים לביטול עסקה (או למכר מרחוק) הסתיימו בניצחון של הצרחן, אבל תמשיך לפזר...

Shasoosh (פותח השרשור)
סמל אישי של משתמש
חבר ותיק
חבר ותיק
הודעות: 1705
הצטרף: יוני 2007
נתן תודות: 28 פעמים
קיבל תודות: 144 פעמים

נושא שלא נקרא #15 

@Nunatak
·מה זה דמי ביטול מוגדלים? מושג שאתה המצאת? אני לא מכיר תרחיש כזה, לא מהחוק ולא ממקרים שנתקלתי לכן למצוא פסק דין כזה הוא לא ראלי. הפסק דין מ Ynet מאוד רלוונטי. לקוח רוצה לבטל עסקה, החנות לא מאשרת והשופט פוסק לטובת התובע בזכות מכר מרחוק.

ביקשתי ממך למצוא בדיוק את אותו מקרה בו השופט פוסק לטובת הנתבע.
"אשמח אם תוכל למצוא לפחות פסק דין אחד שפסק לטובת חנות שלא הסכימה להחזיר ללקוח את כספו לאחר שביצע עסקת מכר מרחוק"

אני עדיין אשמח.

האינטרס שלי הוא ברור, שכמה שיותר צרכנים יכירו את החוק הנ"ל וידעו להשתמש בו בשעת הצורך. מה שלך?

שלח תגובה

חזור אל “ייבוא, תמחור ושירות”